mollinslykke.blogg.se

Nybörjarblogg om det som står mig nära, måleri, inredning, hantverk eller snarare diy i olika former! Hoppas att jag kan inspirera någon i den ädla konsten att tro att själv är bäste dräng :)))

ÄKTA MATTOR

Publicerad 2014-12-21 20:57:45 i Fynd, Huset i stan,

Något som jag inte tror att jag kommer att ångra ( fast man ska aldrig säga aldrig...) är inköpet av två äkta mattor. Eftersom de är dyra ( enligt mig) även på ikea hittade jag mina för en lagom peng på nätauktion ( via ett auktionshus )... 

Det som är bra med att köpa via auktionshus är att de värderar mattan och "garanterar" äktheten och ursprunget, någon som kan vara svårt att se för novisen . På blocket kan man lika gärna luras att köpa en "äkta" som visar sig vara maskinknuten. 

Efter vad jag har lärt mig är definitionen av en "äkta matta" att den är handknuten ( dvs alla garntrådar i varpen är knutna för hand och inte av en maskin ). Alla äkta mattor är gjorda i ull, vilket gör dem smutsavvisande men också omöjliga att tvätta. Det går att lämna in för "tvätt" men det görs då en rengöring, inte en regelrätt mattvätt, det skulle förstöra knutarna i mattan. 

För att tvätta den själv har jag googlat fram lite tips:

Rulla mattan ut och in ( dvs med ullen utåt) vilket gör att smuts och grus trillar ut. 

Blir den snö och minusgrader: lägg mattan med ullen ned i snön, observera: det måste vara minusgrader!! Låt den ligga så i tre dagar ... Sedan är alla eventuella kryp borta.

Ett annat trick är att strö ut potatismjöl på ullen , låt ligga en stund och dammsug sedan upp. Dammsug alltid med-"ulls" så att säga...



Visst är de vackra!

Jag kör det säkra före det osäkra och sprayade mina med radar... Kanske inget att tipsa om, men det kändes bra 😬. 

//mollinslykke


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela